Sahabat JapenPk

Khamis, 18 Disember 2008

Pertandingan Sketsa Rukun Negara Kelab Setia




Buat julung kalinya Jabatan Penerangan Perak berjaya melaksanakan program baru yang dikenali sebagai Pertandingan Sketsa Rukun Negara Kelab Setia (PSRNKS) bagi peringkat negeri. Pertandingan ini telah dilangsungkan pada 23 Oktober 2008 jam 9.00 pagi di Dewan SMK King Edward VII, Taiping, Perak. Program ini mendapat kerjasama erat daripada Jabatan Pelajaran Negeri serta sekolah-sekolah menengah yang mempunyai Kelab Setia.
Tujuan program untuk mendidik pelajar menengah menghayati falsafah Rukun Negara serta menyemaikan semangat cintakan negara.

Sketsa ialah drama sebabak

PSRNKS ini termasuk dalam pakej "Kempen Penghayatan Rukun Negara" yang sedang dijalankan oleh Jabatan Penerangan di seluruh negara. Bagi negeri Perak, selain mengadakan ceramah, pameran, paparan,
InfoPen, penerbitan buku dan risalah, PSRNKS juga merupakan modus operandi kempen yang berkesan dan menarik minat khalayak sasar.
Konsep PSRNKS dipersembahkan dalam bentuk sketsa (drama sebabak) yang dijayakan seramai 10 orang pelajar dalam masa 20 minit dengan mengambil salah satu prinsip Rukun Negara sebagai tema dan persoalan drama.
Pertandingan bukan memilih drama atau pelakon terbaik, sebaliknya menilai keberkesanan persembahan yang mampu mengutarakan mesej / falsafah Rukun Negara secara berseni, mengesankan serta bersahaja.
Skrip sketsa disediakan sendiri oleh Kelab Setia yang mengambil bahagian tetapi tidak dinilai sebaliknya penilaian tertumpu kepada tiga aspek iaitu mesej, teknik persembahan dan komunikasi.

Piala Pusingan

Kelab Setia SMK King Edwards VII, Taiping muncul johan dengan mengondol piala pusingan, hadiah wang tunai, hadiah iringan serta sijil manakala naib johan disandang oleh Kelab Setia SMK Temenggong Kati, Kuala Kangsar. Sebanyak 7 Kelab Setia beradu nasib di peringkat akhir pertandingan yang dirasmikan oleh Puan Che Sabariah Mohd Noor, Timbalan Pengarah PENTARAMA Ibu Pejabat Penerangan, Kuala Lumpur yang mewakil Timbalan Ketua Pengarah Penerangan.
Pengarah Penerangan Perak, Hj Abdullah Mohd Ariff dalam satu kenyataan menyatakan bahawa PSRNKS akan diteruskan pada tahun 2009 sebagai salah satu aktiviti Kelab Setia yang mampu membentuk ciri-ciri kepimpinan,
teamwork serta jati diri di kalangan ahli-ahli Kelab Setia.

2 ulasan:

  1. InsyaAllah, yang penting ialah komitmen dan iltizam semua pihak perlu digemblingkan untuk sesebuah kejayaan itu

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails